Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2008

Προβληματισμός στα 50χρονα της NASA

Όλα τα σημάδια είναι εκεί: Γενέθλια πενήντα χρόνων, αναπόληση των ένδοξων ημερών της νιότης, το διαζύγιο με τον επί 27 χρόνια σύντροφο και το πολυέξοδο φλερτ με ένα καινούργιο. Δεν μιλάμε για κάποιο επιχειρηματία σε κρίση μέσης ηλικίας. Είναι η NASA.

Η Εθνική Διοίκηση Αεροναυτικής και Διαστήματος των ΗΠΑ, που ξεκίνησε επίσημα τη λειτουργία της την 1η Οκτωβρίου του 1958, παλεύει με την ταυτότητα και το μέλλον της. Το άγχος της περιστρέφεται γύρω από το διαστημικό όχημα που χρησιμοποιεί για περισσότερα από τα μισά χρόνια ζωής της και επιθυμεί πλέον να ξεφορτωθεί, το Διαστημικό Λεωφορείο.

Τα διαστημικά λεωφορεία της NASA έχουν πραγματοποιήσει 18.449 περιστροφές γύρω από τον πλανήτη μας κατά τη διάρκεια των αποστολών τους, από το 1981. Η αμερικανική υπηρεσία κατάφερε να κατασκευάσει τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, ένα μέρος έρευνας και πειραμάτων σε διαστημικές συνθήκες. Η NASA θέλει να παροπλίσει το διαστημικό λεωφορείο το 2010 και να κατασκευάσει νέα οχήματα που θα επιστρέψουν τον άνθρωπο στο φεγγάρι και κάποια ημέρα, ταξιδέψουν μέχρι τον Άρη.

Ένα τέτοιο εγχείρημα απαιτεί την ξεκάθαρη αποκοπή από το υφιστάμενο διαστημικό πρόγραμμα. Κάτι τέτοιο σημαίνει στην ουσία πέντε χρόνια χωρίς αμερικανική παρουσία στο διάστημα, αναγκάζοντας τους αστροναύτες να χρησιμοποιούν τα ρωσικά διαστημικά οχήματα για αποστολές στον διαστημικό σταθμό που έχουν χρηματοδοτήσει οι Αμερικανοί φορολογούμενοι. Αυτό προκαλεί σε πολλούς δυσφορία γεγονός που έχει ωθήσει τους δύο υποψήφιους προέδρους και πολλά μέλη του Κογκρέσου να επιθυμούν τη συνέχεια των πτήσεων του διαστημικού λεωφορείου και μετά το 2010.

Ο Μάικλ Γκρίφιν, επικεφαλής της Υπηρεσίας, εξέφρασε τις δικές του ανησυχίες σε ένα εσωτερικό e-mail που διέρρευσε τον Αύγουστο. «Η δική μου άποψη είναι μάλλον απαισιόδοξη», έγραψε, αναφερόμενος στο μέλλον του διαστημικού προγράμματος. Σε αυτό το e-mail είπε ακόμη ότι οι υπηρεσίες Επιστημών και Προϋπολογισμού του Λευκού Οίκου είχαν εξαπολύσει «ιερό πόλεμο» εναντίον του διαστημικού λεωφορείου.

Δημόσια, ο Γκρίφιν υποστηρίζει το σχέδιο Μπους για παροπλισμό του διαστημικού λεωφορείου σε δύο χρόνια. Το κοντινό του περιβάλλον όμως δηλώνει ότι ο Γκρίφιν προβληματίζεται με το χρονοδιάγραμμα, όπως φαίνεται και στο e-mail του. Επιπλέον, η NASA εκπονεί μελέτες για να βρει τρόπους διατήρησης των τριών διαστημικών λεωφορείων.

Με το βλέμμα στο μέλλον

Από κάποιες απόψεις, το μέλλον θυμίζει τις ένδοξες ημέρες της δεκαετίας του 1960. Το νέο όχημα θα μοιάζει με το «Απόλλων», ενώ οι αστροναύτες θα πετάξουν αρχικά σε τροχιά το 2015, με σεληνιακή προσεδάφιση να τοποθετείται κάπου στο 2020. Από εκεί, οι αστροναύτες θα κατασκευάσουν βάση για τον τελικό προορισμό που δεν είναι άλλος από τον πλανήτη Άρη.

Η ιδέα χρησιμοποίησης ρωσικών οχημάτων για τη μεταφορά στο διαστημικό σταθμό προκαλεί δυσφορία σε πολλά στελέχη και βετεράνους της NASA. «Το να πληρώσουμε εμείς για την κατασκευή του σταθμού και μετά να τον εγκαταλείψουμε ή να εξαρτώμαστε από τους Ρώσους δε βγάζει νόημα» σχολίασε χαρακτηριστικά ο κυβερνήτης της αποστολής «Απόλλων 13», Τζίμ Λόβελ. «Αφού θα τον χτίσουμε, ας τον χρησιμοποιοήσουμε».

Ο Τζον Μακέιν και ο Μπάρακ Ομπάμα έχουν παρόμοιες πολιτικές για το διάστημα, θέλουν και οι δύο να ελαχιστοποιήσουν το κενό στις διαστημικές πτήσεις με το τέλος του διαστημικού προγράμματος. Δηλώνουν υποστηρικτές της επιστροφής στη Σελήνη, αν και όπως αναφέρουν αναλυτές, όποιος κερδίσει θα αναθεωρήσει πιθανότατα τις αρχικές του θέσεις.

Ανταγωνισμός εκ των έσω και όχι μόνο

Στο μεταξύ, οι επικεφαλής της NASA πρέπει να αντιμετωπίσουν ομάδες αντιφρονούντων εργαζομένων και συνεργατών της υπηρεσίας που σχεδιάζουν δικές τους ανεξάρτητες εναλλακτικές στο νέο διαστημικό όχημα εξαιτίας της αμφιβολίας για την αποτελεσματικότητα του. Επιπλέον, η πολυαναμενόμενη αποστολή προς το διαστημικό τηλεσκόπιο Χαμπλ για την επισκευή κάποιων εξαρτημάτων του αναβλήθηκε για ένα χρόνο, λόγω προβλήματος στο τηλεσκόπιο.

Μαζί με όλα αυτά, η Κίνα γίνεται ο νέος ανταγωνιστής στο Διάστημα. Πριν λίγες ημέρες οι Κινέζοι πραγματοποίησαν τον πρώτο τους διαστημικό περίπατοο, με τους υπεύθυνους της κινεζικής διαστημικής υπηρεσίας να δηλώνουν ότι «στο άμεσο μέλλον θα σταλούν Κινέζοι αστροναύτες στο φεγγάρι». Δεν αποκλείεται να βρισκόμαστε μπροστά σε ένα νέο ανταγωνισμό στο Διάστημα

«Η NASA αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα στη μέση ηλικία. Της ζητούν να κάνει πάρα πολλά» δηλώνει ο Χένρι Λάμπράιτ, καθηγητής δημόσιας πολιτικής σε πανεπιστήμιο των ΗΠΑ. «Είναι μη ρεαλιστική η προσδοκία να διατηρήσει το διαστημικό λεωφορείο και τον διαστημικό ταυτόχρονα με κάτι καινούργιο, όταν δεν υπάρχουν επαρκείς πόροι. Δεν γίνεται».

[via]